"رویکرد روانشناسی در آلمان" (1399/8/8)

روانشناسی دین شامل تاملات و مطالعات روان شناسی در خصوص تجارب ، سنتها ونگرشهای دینی است.

"رویکرد روانشناسی در آلمان" (1399/8/8)

روانشناسی دین شامل تاملات و مطالعات روان شناسی در خصوص تجارب ، سنتها ونگرشهای دینی است.

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

     به نام خداوند جان و خرد        کزین برتر اندیشه بر نگذرد 

با سلام امروز من با مطلب جدید آمده ام برای شما  صحبت کنم مطلبی که جالب هست و آدم رو به وجد می آورد من شخصا شیفته ی این مطالب هستم و از این مطالب علمی و آزمایشگاهی لذت میبرم. این آزمایشی که میخواهم برای شما بگویم براساس هیپنوتیزم و نورهای درخشان  و داروهایی برای اعتراف گیری مجرمان  انجام می شود . من را همراهی کنید در تمام کارهایم 🙏

 

آزمایش MKUltra

برنامه موسوم به MKUItra یک برنامه کنترل ذهن بود که توسط سازمان سیا در سال ۱۹۵۳ آغازشد . هدف از این آزمایشات شناسایی و توسعه داروها و رویکردهایی برای استفاده در بازجویی ها به منظور ضعیف کردن اشخاص و اعتراف گیری از آن ها از طریق کنترل ذهن بود . تمرکز سازمان سیا در ابتدا بر روی داروی روان گردان  LSD-25 بود که به نام 《اسید》 نیز شناخته می شد . برخلاف مفاد عهدنامه نورنبرگ، به کار بردن این دارو روی انسان ها بدون رضایت آن ها شکل می گرفت . در واقع عوامل این آزمایشات غیرانسانی هر کسی که می توانستند را مورد آزمایش قرار دادند . 

 

روسپی ها، زندانیان ، بیماران روانی ، کارکنان سازمان سیا ، پزشکان ، کارمندان دیگر ارگان های دولتی ، پرسنل نظامی و حتی تعداد نامشخص از عموم مردم بدون اطلاع و رضایت خود مورد آزمایش قرار گرفتند . برای مثال به یک بیمار که شرایط روانی خوبی نداشت به مدت ۱۷۵ روز متوالی داروی LSD-25 خورانده شد . هدف از این کار یافتن راهی برای اعتراف گرفتن از افراد یا پاک کردن خاطرات آن ها و تولید دارویی با نام 《عامل ربات》 بود . 

دارو های روان گردان و مخدر دیگری مانند هروئین، دیازپام، مسکالین، سیلوسیبین، حشیش و الکل در این آزمایشات مورد استفاده قرار گرفت . 

در یکی از این آزمایشات که در زندان انجام شد ، ماموران سازمان سیا داروهای مسکن و خواب آور به نام 《باربیتورات》که برای سرکوب کردن سیستم عصبی مرکزی تجویز می شد را به یک بازوی او و آمفتامین را نیز به بازوی دیگر او تزریق می کردند .

 

بعد از تزریق باربیتورات  زندانیان به خواب رفته و ماموران بدون اطلاع آنان آمفتامین را تزریق می کردند.  در چنین شرایطی از آنان سوالاتی پرسیده می شد که در اکثر موارد با پاسخ های گنگ و بی اعترافاتی از زندانیان گرفته شد ‌ .

آزمایشات مانند هیپنوتیزم و استفاده از نورهای بسیار درخشان و صدای موسیقی بلند انجام گرفت . اطلاعات بسیار کمی در مورد اتفاقاتی که در طول این آزمایشات رخ داد وجود دارد ، زیرا قبل از شروع تحقیقات قضایی در مورد اجرا ، رئیس وقت سازمان سیا دستور داد که تمامی اسناد مربوط به این پروژه نابود شود ‌.

منبع: لینک کوتاه خبر : farda.fr/003Z8Y

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۹ ، ۱۳:۲۸
yeganeh Bayat

از نظر من ما برای دین طراحی نشده ایم  بلکه اورا کسب می کنیم چون اکتسابی هست و همچنین به ارثی بودن و ژن هم بر میگردد، خانواده ای که مذهبی هستند و دین را به فرزندان خود یاد میدهند و آن را تقویت میکنند پس میتوانیم بگوییم  ۵۰ درصد آن بچه هایی که از خانواده ی مذهبی هستند خودشان هم از دین و مذهب چیزی می فهمند و عمل میکنند به دستوراتش.اما حالا میخواهم به صورت علمی تر این بحث را شروع کنم !

تاکید های اخیر بر تکامل و وراثت ، به همراه پژوهش درباره ی تحریک مغزی به نهضتی انجامیده است که مدّعی است بخش اعظم رفتار انسانی ما را ژن ها از پیش تعیین کرده اند .تاکید داروین بر انطباق و انتخاب طبیعی شماری از زیست شناسان و روانشناسان تکاملی را متقاعد کرده است که توجّه خود را به تعیّن ارثی رفتار پیچیده ی انسان معطوف کنند (باس، هزلتون، شکلفورد، بلسک، و ویکفیلد ۱۹۹۸؛ دوکینز، ۱۹۷۶) وضع فعلی این سوال را پیش می آورد که 《آیا ما پیش ساخته ایم؟》سپس گام کوتاهی لازم است تابپرسیم ، (آیا ما برای دین طراحی شده ایم؟) در ادامه ی منطقی کار  داکویلی و نیوبرگ (۱۹۹۹) یعنی ذهن عرفانی به نیل از نیوبرگ آورده اند که 《 ذهن آدمی به لحاظ ژنتیکی چنان ساخته شده است که عقاید مذهبی را ترغیب می کند .

نیوبرگ سپس اظهار می دارد؛ تا وقتی مغز ما چنان ساخته می شود که هست ، خدا هم جایی نخواهد رفت . داکویلی و نیوبرگ دیدگاه خود را ( الاهیات اعصاب ) مینامند . این کوشش ، در راستای کار پیشین آنها تاحدّ زیادی نظری است . آنها اساساً ارتباط مستقیمی میان دین و جنبه های خاصّی از زیست شناسی قائل اند - موضعی که ما با آن مخالفیم.

مقدار زیادی از پژوهش های اخیر نشان می هد که وقتی کسی دعا می کند یا دچار تجربه های دینی می شود ساختار های گوناگون مغز او فعال می شوند . این بررسی ها صرفاً نشان می دهند که مغز ، چنان که در کلّ رفتار دخیل است ، در نواحی شناختی ، عاطفی ، یا حرکتی نیز دخیل است . لیکن تایید نمی کنند که این فعالیت عصبی اختصاصاً برای دین پدید می آید یا صرفاً ویژه کارکرد های مذهبی است ، این عرصه ی پژوهشی مستلزم صلاحیت و احتیاط فراوان ، و غلبه بر اشتیاق و پسند شخصی است . هنوز بسی دور از آنیم که زیست شناسی را کلید نهایی فهم مذهب به شمار آوریم . به نظریه ای نیاز داریم که فرضیه های آزمون پذیر ایجاد کند . هیچ چیز دیگری غیر از این رضایت بخش نخواهد بود نیز باید به پرسش هایی بپردازیم کا ممکن است به ابطال برخی اظهارات موجود درباره ی این موضوع بینجامد برای نمونه اگر ما (برای دین طراحی شده ایم و خدا جایی نخواهد رفت) پس چرا اعتقاد به خدا در شماری از کشور های اروپایی غالباً بسیار ضعیف است 

کوشیده ایم نشان دهیم که دین در نظریه پردازی تکاملی و ارثی وارد شده است - بویژه از طریق پژوهش در نحوه ی عمل دستگاه عصبی ، ونیز نتایج بررسی درباره ی دوقلوها ، این آرا و یافته های پژوهشی راه هایی را می گشاید برای فهم این نکته که دین چه نقشی در کارکرد زیست شناختی مردم دارد.

 

منبع : کتاب اسپیلکا روانشناسی دین از آقای دکتر محمد دهقانی صحفه ( ۸۷-۸۸)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۹ ، ۱۸:۲۹
yeganeh Bayat

روانشناسی دین مشتمل است بر به کار بری متدهای روانشناختی و فریم ورک های تغییری، بر مفاد گوناگون سنن دینی و همچنین بر هم افراد مذهبی و هم غیر مذهبی . گستره فوق العاده متدها و فریم ورک ها می توانند به طور کمک کننده ای با توجه به تمایز کلاسیک میان رویکرد های مبتنی بر علوم طبیعی و مبتنی بر علوم انسانی خلاصه می شود .

خبرگزاری جمهوری اسلامی (به انگلیسی: Islamic Republic News Agency) که بیشتر با سرواژه ایرنا (به انگلیسی: IRNA) شناخته می‌شود، نام خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران است. نام آن پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، آژانس پارس بود. خبرگزاری پارس در سال ۱۳۱۳ خورشیدی و به‌دستور رضاشاه و زیر نظر وزارت امور خارجه ایران بنیانگذاری شد. امروزه خبرگزاری ایرنا با ۸۵ سال سابقه خبررسانی، ریشه‌دارترین آژانس خبررسانی ایران به حساب می‌آید.

ایرنا، خبرگزاری رسمی و ریشه دارترین نهاد حرفه‌ای گردآوری و انتشار خبر در ایران است. این سازمان بر شالودهٔ چند دهه فعالیت خبری و رسانه‌ای بنا شده و از نظر سابقه و ویژگی‌های حرفه‌ای، هیچ بنگاه خبری در ایران قابل همسنجی با آن نیست.

بنیان ایرنا در سال ۱۳۱۳ خورشیدی و با تأسیس «آژانس پارس» گذارده شد   بنگاه خبری که در چارچوب سازمانی وزارت امور خارجه و با هدف گردآوری، ترجمه و انتشار اخبار ایران و جهان به وجود آمد. نزدیک به چهار دهه بعد، وزارتخانه‌ای با عنوان اطلاع‌رسانی فعالیت خود را در دولت وقت آغاز کرد و بدین ترتیب در سال ۱۳۴۲، آژانس پارس به «خبرگزاری پارس» با نام اختصاری «پانا» (PANA) تغییر نام داد. پیش از این، آژانس پارس برای مدتی به‌طور مشترک با رادیو فعالیت می‌کرد و تهیه‌کنندگی اخبار این رسانه را بر عهده داشت.

آژانس پارس از سال‌های نخستین فعالیت، همکاری‌های خود با بنگاه‌های پرسابقه و مهم خبری غربی همچون «خبرگزاری فرانسه»، «آسوشیتدپرس»، «رویترز» و نیز خبرگزاری «آناتولی» ترکیه را آغاز کرد و در مسیر حرفه‌ای شدن گام برداشت. پایه‌گذاری وزارتخانه تازه «اطلاعات و جهانگردی» در سال ۱۳۵۳ سبب شد تا خبرگزاری پارس نیز از نظر تشکیلاتی دگرگونی‌هایی را تجربه کند. در این دگرگونی‌ها، خبرگزاری پارس از اداره کل خبرگزاری به سازمان خبرگزاری تبدیل و به عنوان یک شرکت سهامی دولتی شناسایی شد. اساسنامه آن نیز با ۲۳ ماده و هفت تبصره به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید.

سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در دی ماه ۱۳۶۰، با تصمیم نمایندگان مجلس، خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری «ایرنا» (IRNA) تغییر نام داد و فصل تازه‌ای در فعالیت‌های این رسانه گشوده شد.

منابع

  1.  https://www.irna.ir/news/83824005
  2.  نخستین مدیرکل زن اخبار استانها در تاریخ ایرنا منصوب شد
  3.  \یک بانوی دیگر در ایرنا مدیرکل اخبار شد/ لامع زاده؛ سکاندار اخبار داخلی
  4.  پازوکی مدیر کل اخبار خارجی ایرنا شد
  5.  انتصاب “اسماعیل داودی” به عنوان مدیرکل اخبار چند رسانه ای
  6.  [۱]
  7.  تابناک. «ایرنا زیر نظر احمدی‌نژاد قرار می‌گیرد». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اوت ۲۰۱۰.
  8. ↑ ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ ۸٫۳ گروه اطلاع‌رسانی - پژوهش. «ایرنا هشتاد سال کارآمدی و پویایی».
  9. ↑ ۹٫۰ ۹٫۱ خبرآنلاین. «آشنایی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران».
  10.  «ایرنا، هفتاد و هفت سال اطلاع‌رسانی».
  11.  «توییتر مهدی محمودیان».
  12.  «به دنبال انتشار مصاحبه ایرنا با معاون ارتش «برای پنج نفر پرونده تشکیل شده است»».
  13.  «سخنگوی سپاه شکایت درباره مصاحبه معاون ارتش را تکذیب کرد».

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۹ ، ۱۵:۴۷
yeganeh Bayat

از دید من در  روانشناسی دین، مثلا رفتارهای پدر و مادر تاثیر بسزایی در تلقی کودکان و نوجوانان از خدا دارد به عنوان مثال افراد مایل هستند خدا را به صورت عشق مادری درک و استدلال کنند و نه به صورت اقتدار پدرانه و این مثالی که زدم یعنی فنون فرزند داری تا حد زیادی با دین پیوند دارد.

روانشناسی یعنی شناختن مردم و روانشناسان می کوشند با بررسی انگیزش ، شناخت و رفتار انسانی به این هدف دست یابند.  در تقسیم بندی انجمن روانشناسی آمریکا از مجموع 50 شاخه ی تخصصی در این علم که شامل تخصص های مختلفی مانند روانشناسی بالینی و اجتماعی و بسیاری انواع دیگر است . شاخه 36 این تخصص ها مربوط به روانشناسی دین است که به بررسی انگیزه های مذهبی ، شناخت مذهبی و رفتار مذهبی و نقش دین در مراحل مختلف زندگی انسان می پردازد . بر اساس تحقیقات این گروه می توان اظهار داشت که تقریبا تمام جنبه ها ی زندگی به نوعی با دین و معانی دین ارتباط دارند. بنابراین دین جنبه ای کارکردی دارد و بایستی دید که ایمان شخص از چه راه هایی بر جهان او تاثیر می گذارد .

از نخستین افرادی که اثری مستقل تحت عنوان " روانشناسی دین "

منتشر کرد استارباک(1899) بود .نظریات او در این کتاب اگر چه بر پایه ی تحقیق از طریق پرسشنامه های متعدد و تحلیل و تفسیر آنها تهیه شده بود و با مخالفت برخی محافل دینی مسیحی مواجه شده بود اما در هر حال او در این اثر اعلام کرده بود که'دین یک راز است و علم هرگز همه ی ابعاد آن را نخواهد شناخت '

در ادامه ی مطالعات روانشناسی دین یکی از مباحثی که مورد توجه واقع شد در خصوص تکامل تصویر خدا در ذهن آدمی بود . لذا روانشناسانی مانند ژان پیاژه (1886- 1980م) پژوهش های مهمی را در باب دین در نظر کودکان انجام دادند . البته آغاز گر این پژوهش ها در غرب ها در حدود سال 1931 میلادی بود . 

و اینکه دین نقش های درونی و ظریف تری را در پرورش فرزند و به طور کلی پرورش روح و روان انسان ایفا می کند. اما در هرحال روانشناسی دین که هدفش از درگاه اسلامی بررسی مراتب اولیه ی رشد انسان و همسو شدن روح و ذهن او با مفاهیم دینی می باشد تا اکنون بسیار کم نورد توجه قرار گرفته است . حتی متاسفانه در این باب پژوهشی همه جانبه و مستقل از منظر قرآن وجود دارد . 

 

منابع : ۱-روانشناسی دین ، دیوید ام ، وولف ، ترجمه محمد دهقانی ۲- روانشناسی دین اسپیلکا ۳- وبسایت انجمن روانشناسی آمریکا ۵- ماهنامه ی اطلاعات حکمت و معرفت ، فلسفه روانشناسی 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۹ ، ۱۴:۵۴
yeganeh Bayat

تاریخ فکری آلمان در طول یک قرن ، راه را برای علم روانشناسی آزمایشی هموار کرده بود.  فیزیولوژی آزمایشی به گونه ای استوار استقرار یافته و تا درجه ای شناخته شده بود که در انگلستان و فرانسه تا بدین حد پیشرفت نکرده بود . آنچه که خلق و خوی آلمانی نامیده می شود با نوع توصیفات و رده بندی های مورد نیاز علوم زیست شناسی ، جانورشناسی ، و فیزیولوژی تناسب داشت.  در فرانسه و انگلستان رویکرد قیاسی و ریاضی به علم اولویت داشت ، در حالی که در آلمان ، با تاکید بر گردآوری هشیارانه، کامل ، و دقیق واقعیتهای قابل مشاهده، رویکرد استقرائی پذیرفته شده است. 

روانشناسی تجربی در آلمان از سال ۱۸۷۹ یعنی زمانی که ویلهلم وونت اولین دانشگاه رسمی روان شناسی را در لایپزیک (Leipzig) گشود ، آغاز شد.  شهرت دائمی و انحصاری وونت در تاریخ روان شناسی نه به خاطر نظام فکری یا نظریه های او که بیشتر به خاطر بنیان گذاری روان شناسی علمی است.  او از فلسفه و فیزیولوژی، این علم جدید را که " روان شناسی فیزیولوژیک " می نامند به وجود آورد.  توجه وونت بیشتر معطوف به آزمایش در زمینه" آگاهی و هشیاری " شد . نقش وونت به عنوان یک روان شناس تجربی غیر قابل انکار می باشد ودر حقیقت اورا می توان بانی روان شناسی جدید دانست. 

تاریخچه دوران شکوفایی روان شناسی تجربی آلمان، بدون در نظر گرفتن مردانی همچون برنتانو، اشتومیف، ابینگ هاوس، کولپه و جی. ای. مولر تاریخچه کاملی نخواهد بود 

همزمان با افزایش علاقه به روان شناسی علوم فرهنگی در دهه ۱۹۲۰ علاقه به روان شناسی آزمایشگاهی کاهش یافت و از میزان تاثیر وحمایت علمی نسبت به علم روانشناسی در دانشگاه های آلمان نیز کاسته شد. در سال ۱۹۲۷ گروهی از روانشناسان آلمانی خواستار توجه بیشتر از سوی دانشگاه ها نسبت به روان شناسی شدند . 

منبع .سایت پژوهه ( برگرفته از مقاله تاریخچه روانشناسی در جهان) و کتاب روانشناسی نوین از شولتمز و و مقاله ی خرد روانشناسی است در ویکی پدیا 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۹ ، ۱۴:۳۸
yeganeh Bayat

من یک فیلم در باب روانشناسی شر دیدم . مردی داشت  بچگی خودش را توصیف میکرد  میگفت من در پایین شهر نیویورک بودم جایی که پراز افراد خلاف کار و معتاد بوده و او یک دوست خوب داشت که با کمک او توانست از شر رهایی یابد و او یک درمانگر شد و به بررسی علل این شر پرداخت تا در یابد این موضوع از کجا ناشی می شود . 

حالا میخوام برایتان در مورد شر و چیزی که از آن فیلم آموختم بگویم 

من در این باب در یافتم که خط و مرزی بین خوبی و بدی هستش و کارهای ما بستگی به محیط و اطرافیان ما دارد حتی در آینده هم قابل تغییر هست اگر قدرت تغییر آن را داشته باشند . بچه های بد می توانند با کمک و باز پروری و ... 

بهبود پیدا کنند و همچنین بچه های خوب با کمک دوستان بد می توانند ذاتی شیطانی پیدا کنند.  

دنیا و جهان ما مثل یک ماشین بزرگ تصور می شود  که هرچی در جهان  اتفاق می افتد مثل ماشین است که به آن روح ماشین می گویند .و این دنیا پر است از خوبی و بدی .برای تغییر دادن یک شخص باید محیط آن را تغییر دهیم یا اگر وقتی ما در یک سیستم تغییر به وجود می آوریم باید بدانیم که قدرت در کجای سیستم است روان شناسان می خواهند حافظه انسان ها را درک کنند و آنها راتقویت کنند چرا که حافظه کلید موفقیت هستش.  

واینکه شر از کسی یا چیزی صادر نمیشود به عنوان مثال وقتی می گویند جنگ و کشتار شر است ، درست است اما نه شر نسبی نه حقیقی ، شرور یا اعدامند و یا موجودات که منشاء عدم در اشیاء یک دیگرند و از آن جهت شر هستند که منشاء عدمند. 

در این موضوع فیلسوف ها ، نمایشنامه نویس ها، متخصصین الهیات با هم بحث و گفت و گو کردند و گاهی هم جدل، و فهمیدند منبع علمی در شر، شیطان است که از بهشت رانده شده و به جهنم افتاده .وقتی شیطان در جلد انسان می رود آن را به کار های شرورانه دعوت می کند به عنوان مثال .دزدی هم جنس گرایی ، تجاوز ... اینها همه رفتار شرورانه به حساب می آیند و باید تقویت بشوند تا منجر به خطایی نشود . 

پس در نتیجه همه ی ما برای رهایی از شر باید تقویت بشیم و سعی کنیم محیط هایی که ما رو به شر دعوت می کنند را ترک کنیم .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۹ ، ۱۱:۱۱
yeganeh Bayat

استاد عزیز من فیلمی گذاشتند در کلاس با نام زندان استند فورد

 

 

که خیلی جالب و پر محتوا بود .در این فیلم آزمایش هایی رو بر روی انسان انجام میدادند و من وقتی این فیلم رو دیدم در یافتم  این آزمایشی که با خشونت انجام میدادند  باعث تغییر و ایجاد حالات خاص در نحوه تفکر و حافظه آنها داشت و مغز آنها روز به روز ضعیف و ناتوان تر می شد و صبر و تحمل شان هم کم و کم تر، تا جایی که به زندان بان ها حمله ور می شدند .

همچنین آنها به نوعی درماندگی آموخته شده را داشتند  و سعی میکردند به هر نحوی از آن زندان رهایی یابند برای رهایی هر کاری انجام می دادند ودست به هرکاری میزدند.

وزندان بان ها آن ها را به صورت وحشتناک تنبیه می کردند، اگه خطایی از آنها سر میزد،   آنها میترسیدند اعتراضی بکنند و آنها کاملا تابع قوانین زندان بان ها عمل میکردند وقتی که به زور لباس هایشان را می‌گرفتند و لخت شان میکردند باعث خجالت و تحقیر و همچنین خشم درونی آنها می شدند .. 

و در نتیجه این افراد  در آینده آسیب جدی روحی و روانی می بینند  .و علائم افسردگی و پریشانی هم در انها بعد از اتمام آزمایش دیده می شود و همچنین اون افرادی که این آزمایش را برپا کردند ان ها هم یک مقدار آسیب می بینند 

 

شما میتونید فیلم ان را دانلود کنید و ببینید البته با زیر نویس فارسی 

واینکه باید افراد بالای ۱۷ ان را ببینند .

 

این یک تیزر از فیلم زندان استند فورد هست اگه جالب بود دانلود ش کنید و تماشا کنید 

ممنون از همراهی شما عزیزان 🙏🙏🙏

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۹ ، ۱۰:۴۲
yeganeh Bayat

دین و روان شناسی با این که ممکن است چنین به نظر آید که دو قلمرو متفاوت و جدای از هم باشند ، ولی هم تاریخ طولانی مشترک با هم دارند و هم موضوعات و مسائلشان مشترک و واحد اند . موضوع هر دوی آنها انسان بوده و هدف و غایت هر دو سلامت ؛ سعادت و فلاح و رستگاری انسان است و هر دو برای رسیده به فلاح و رستگاری دستورالعمل صادر کرده و تجهیزاتی را توصیه می کنند 

روانشناسی فرانسوی از آغاز علاقه مند به مطالعه رفتار غیر مادی شدند . در سال ۱۷۹۳ پینل (pinel) بیماران روانی را در یکی از بیمارستان های پاریس از غل و زنجیر رهایی داد و در سال ۱۸۰۱ رساله ای در باره بیگانگی روانی نگاشت و بیماری های روانی را مانند بیماری های جسمی قابل درمان دانست.  

شمارتو، برنهایم، ریبو و ژانه از جمله دانشمندان برجسته روان شناسی بودند که در تاریخ روان شناسی غیر عادی و روان پزشکی فرانسه مقامات شامخی دارا می باشند . 

دانشمندان فرانسوی همچنین مطالعه هیپنوتیزم ( خواب مصنوعی) که ابتدا به وسیله مسمر ( Mesmer) در سال ۱۷۷۹ مغناطیس حیوانی خوانده شده بود ، علاقه فراوان نشان دادند . 

ژان لاک پزشک و فیلسوف و روانکاو برجسته فرانسوی بود که به خاطر ایده ( بازگشت به فروید) و رساله ای که در آن ناخودآگاه را به صورت یک زبان ساختار بندی کرده معروف شد . لاکان از تاثیر گذاران بر فلسفه در فرانسه بوده است . به جز زیگموند فروید، او از زبان شناسی ساختارگرای فردینان دو سوسور و قوم شناسی ساختاری کلود لوی- استروس نیز تاثیر پذیرفت.

(منابع چهار رویکرد سایت پژوهه برگرفته از( مقاله تاریخچه روانشناسی در جهان ) و کتاب روانشناسی نوین از شولتمز و و مقاله ی خرد روان شناسی است در ویکی پدیا) 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۹ ، ۱۰:۲۶
yeganeh Bayat

روانشناسی دین در ابتدای قرن بیستم و با کوششهای دانشمندانی همچون ویلهلم وونت ، ویلیام جیمز و جیمز لوبا به وجود آمدند . 

از روان شناسی آزمایشگاهی وونت، اثر چندانی در انگلستان مشاهده نمی گردید . فرانسیس گالتون تحت تاثیر فرضیه تکامل داروین ، در سال ۱۸۶۹ دست به یک رشته مطالعات ابتکاری در زمینه تفاوت های فردی زد که شامل تحقیقات تاریخی روش تکوینی می شدند . ضمنا مفهوم آزمون ( Test) را برای سنجش یک خصلت خاص مطالعه نمود و روش همبستگی را به عنوان یک شیوه آماری برای تجزیه و تحلیل ارقام و اعداد ابداع کرد . 

در تعقیب گالتون ، کارل پیرستون در سال های ۱۹۳۶- ۱۸۵۷ و اسپیرمن در سال های ۱۹۴۵- ۱۸۶۳ در پیشرفت روش های آماری پیشقدم گردید ودر این رشته انگلستان نقش رهبری را به دست گرفت 

در انگلستان ، رشد روانشناسی مسیر خاصی دنبال میکند. روانشناسی انگلستان از کفش های داروین و توراث الهام می گیرد ، مخصوصا به بررسی مفهوم غریزه و نقش آن در یادگیری از طریق مطالعه ی حیوانات می پردازد.  با این همه انگلیسی ها فرهنگ روان شناسی را با خلق اصطلاحاتی مثل ( کوشش و خطا) و ( تقلید) غنی تر می کنند . زیرا این چند کلمه به تنهایی تحقیقات آمریکایی زیادی راه می اندازد.  در انگلستان روانشناسی رشته ی کم اهمیتی است و اولین روانشناسی که می توان از آن نام برو مک دوگال است تازه او نیز در دانشگاه هاروارد آمریکا تدریس می کرد نه در دانشگاه های خود انگلستان او یکی از بنیان گذاران رشته روانشناسی اجتماعی است . 

منبع : سایت پژوهه برگرفته از ( مقالات تاریخچه روانشناسی در جهان) و کتاب روانشناسی نوین از شولتمز و و مقاله ی خرد روانشناسی است در ویکی پدیا 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۹ ، ۱۰:۰۹
yeganeh Bayat

 

روان شناس و فیلسوف آمریکایی ویلیام جیمز (۱۹۱۰-۱۸۴۲) توسط بیش تر روان شناسان دین به عنوان بنیان گذار فیلد به حساب می آید.  او به عنوان رئیس‌ انجمن روان شناسی آمریکا خدمت کرد، و یکی از اولین کتب درسی روان شناسی را نوشت. در روان شناسی دین نفوذ جیمز پایسته است.  اثر او تحت عنوان Experience Varieties inexperience به عنوان اثری کلاسیک در فیلد در نظر گرفته می شود ، و ارجاعات به اندیشه های جیمز در کنفرانس های حرفه ای رایج است. 

روان شناسی در آمریکا 

نظریه تکامل ، در اواخر قرن نوزدهم به سرعت جای خود را در آمریکا باز کرد و روان شناسی آمریکا بیش از وونت، از داروین و گالتون تاثیر گرفت و توسط آنان هدایت شد. 

سیر تحول

وونت ، تمامی روان شناسان اولیه آمریکایی را به سبک روان شناسی خود تربیت کرده بود.  با این وجود، در راه بازگشت این جوانان آمریکایی و گذر از آتلانتیک در پایان قرن ، چیز بسیار اندکی از نظام واقعی روان شناسی وونت انتقال یافت. هنگامی که این روانشناسان جدید به آمریکا بازگشتند، به تاسیس نوعی از روان شناسی پرداختند که شباهت اندکی به آن چیزی که وونت به آنان آموخته بود داشت. فرهنگ آمریکا در راستای عمل گرایی و سود گرایی جهت گرفته بود و مردم به چیزی ارزش می دادند که فایده عملی داشته باشد. کشور از روان شناسی انتظار کاربرد داشت و با تلاش جیمز، هال ، کتل و سایر پیشگامان روان شناسی آمریکا به آن نائل شد. آنان به مطالعه این مساله پرداختند که ذهن چگونه عمل می کند نه این که از چه چیزی تشکیل شده است. آنان روان شناسی را به دنیای واقعی آموزش و پرورش، صنعت ، تبلیغات، رشد کودک و درمانگاه ها بردند و از آن چیزی ساختند که جنبه کارکردی داشته باشد.  

حوزه فعالیت روان شناسان آمریکایی 

فعالیت روان شناسان آمریکایی تحت تاثیر سه عامل قرار گرفت: ۱- تجربیات آزمایشگاهی وونت ۲- فرضیه تکامل داروین  ۳- مفهوم منحنی طبیعی احتمالات گوس (Gauss) که هر سه عامل در تجربیات آزمایشگاهی، مطالعات تکوینی ( ژنتیکی) و روش آماری روان شناسی آمریکا منعکس شده اند. 

منبع .سایت پژوهه  برگرفته از (مقالات تاریخچه روانشناسی در جهان ) و مقاله ی خرد روانشناسی است در ویکی پدیا 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۹ ، ۲۱:۳۰
yeganeh Bayat